COVID-19 aktuálně – Lékařské mýty: vitamíny a doplňky stravy

- Čas na čtení: 8 minuty
pošli přátelům

Vitamíny a doplňky jsou dnes populárnější než kdy dříve. Průmyslová výroba vitamínů a doplňků stravy je obrovská. V roce 2015 se celosvětový obrat doplňků stravy pohyboval kolem 140 miliard dolarů a stále masově stoupá.

Lidé pochopitelně chtějí být zdraví. Pokud každý den užíváte relativně levnou pilulku, zvýší se Vám šance na zdravý a dlouhý život, není tedy žádným překvapením, že doplňky stravy a vitamíny jsou tak populární.

Když spojíte touhu lidstva žít zdravě a dlouho s odvážnou marketingovou kampaní plnou vystajlovaných těl a dokonalých úsměvů není se co divit, že doplňky stravy lítají z regálů na plný pecky..

Pokud vás lékař požádal, abyste užívali jakýkoli typ doplňku, je důležité jej užívat podle doporučení. Obecně však platí, že u dospělých bez zdravotní komplikace, kteří jedí vyváženou stravu, je drtivá většina doplňků nepodstatná. 

Jelikož tyto produkty stojí na průsečíku vědy a masivního marketingu, není překvapením, že existují určité mylné představy o jejich výhodách.

COVID-19 nepřehánějte to s vitamíny
Před užíváním potravinových se poraďte se svým lékařem

Milné představy o užívání potravinových doplňku

Čím více tím lépe.. je hybně

Pokud jde o vitamíny, více není vždy lépe. Ve skutečnosti může být někdy to více i nebezpečné. Vzhledem k tomu, že vitamínové a minerálové doplňky jsou dostupné bez lékařského předpisu, někteří se domnívají, že jsou v bezpečí při jakémkoli dávkování.

Velké dávky některých vitamínů však mohou bránit jemně vyladěným systémům těla. 

Mnoho vitaminu C může narušit schopnost těla absorbovat měď, kov, který tělo potřebuje. Příliš mnoho fosforu může bránit absorpci vápníku v těle. Tělo se nedokáže zbavit velkých dávek vitamínů A, D a K a ty mohou při nadměrném užívání dosáhnout toxických hladin.

Příliš mnoho vitaminu C nebo vápníku může navíc způsobit průjem a bolest žaludku. Užívání příliš velkého množství vitaminu D po dlouhou dobu může způsobit hromadění vápníku v těle.

Pokud je na štítku uvedeno „přírodní“, musí to být bezpečné

Je smutné, že pojem „přírodní“ nemá ve vztahu k bezpečnosti nebo účinnosti doplňku smysl. Kyanid je také přírodní sloučenina, kterou produkují kapradiny… Samozřejmě nenaznačujeme, že by nějaké doplňky obsahovaly kyanid.

Některé přírodní sloučeniny rostlin mají léčivé vlastnosti, ale je toho víc. Například kořeny pampelišky jsou projímadlo, zatímco listy pampelišky jsou močopudné.

Existuje také otázka kolik rostlinné sloučeniny zůstane v konečném produktu? Může to být minimální stopa nebo extrakt může být vysoce koncentrovaný.

Je v pořádku užívat doplňky spolu s běžnými léky

Jak již bylo zmíněno výše, protože doplňky stravy nevyžadují lékařský předpis a mnoho z nich tvrdí, že jsou „přírodní“, existuje rozšířená mylná představa, že nemohou interagovat s předepsanými léky.

Ve skutečnosti mnoho z těchto produktů obsahuje účinné látky, které by mohly interferovat s jinými léky. Doplňky proto mohou zvýšit nebo snížit účinky farmaceutických léků.

Ve studii z roku 2015 vědci zkoumali lékové interakce a kontraindikace spojené s bylinami a doplňky stravy. Zjistili nejméně 1 625 různých interakcí mezi bylinnými a doplňky stravy a léky.

Zejména doplňky obsahující hořčík, třezalku tečkovanou, železo, vápník a ginkgo měly největší počet interakcí.

Skutečnost, že většina lidí, kteří užívají bylinné čaje nebo doplňky stravy a o tomto nediskutují se svými lékaři může zhoršovat jejich problémy.

Vitamíny a minerální doplňky chrání zdraví srdce 

Představa, že užívání vitamínových a minerálních doplňků ochrání naše srdce, je uklidňující. Velká studie zveřejněná v roce 2019 však nemohla najít žádnou významnou výhodu. 

Obecně údaje o populárních doplňcích (multivitamíny, vitamin D, vápník a vitamin C) nevykazují konzistentní přínos pro prevenci kardiovaskulárních onemocnění, infarktu myokardu nebo cévní mozkové příhody

uzavírají vědci

I když zjistili, že samotná kyselina listová a vitamíny B s kyselinou listovou, B6 a B12 snižují možnost mozkové příhody, celkově byly tyto účinky malé.

Vitamin C předchází nachlazení

Ačkoli je na tomto zrnko pravdy, důkaz, že vitamin C může zabránit nachlazení, je slabý.

Například výzkum z roku 2014 zkoumal existující důkazy. Cílem autorů bylo zjistit, zda vitamin C snižuje výskyt, trvání nebo závažnost běžného nachlazení, pokud je užíván buď jako kontinuální pravidelná suplementace každý den, nebo jako léčba na počátku příznaků nachlazení.



Vědci zjistili, že suplementace vitamínem C nezabránila běžnému nachlazení v běžné populaci. Dospěli však k závěru, že to snížilo závažnost příznaků a dobu trvání nachlazení.

Vitamin D předchází rakovině

Vědci provedli velké množství studií, aby zjistili, zda by vitamin D mohl pomoci snížit nebo léčit rakovinu. Navzdory velkému množství výzkumů stále neexistuje shoda ohledně toho, zda má vitamin D příznivý protirakovinový účinek.

V roce 2017 zkoumala randomizovaná, placebem kontrolovaná studie, která zahrnovala 26 585 účastníků, doplňky vitaminu D a riziko rakoviny. Vědci zjistili, že „suplementace vitaminem D nevedla k nižšímu výskytu invazivní rakoviny nebo kardiovaskulárních příhod než u placeba.

Probiotika a prebiotika léčí všechny

V posledních letech se objevila závratná řada produktů, které tvrdí, že zlepšují zdraví střev, a nesčetné množství dalších strastí. Zejména jsme všichni byli svědky vzestupu probiotik a prebiotik.

Probiotika jsou potraviny nebo doplňky stravy, které obsahují mikroorganismy, zatímco prebiotika jsou potraviny nebo doplňky stravy, které obsahují sloučeniny určené k podpoře střevních bakterií.

Vědci prokázali, že probiotika mohou pomoci s několika zdravotními problémy, včetně snížení průjmu spojeného s užíváním některých antibiotik a zmírnění určitých příznaků syndromu dráždivého tračníku (IBS). Kromě několika konkrétních podmínek však existuje jen málo důkazů, že probiotika nebo prebiotika mohou prospívat zdraví.

To se samozřejmě může změnit, protože vědci provádějí více studií. V současné době však prodej probiotik a prebiotik řídí marketing, který používá neurčité výrazy jako „zdraví střev“ a „zdraví trávicího traktu“.

Ve většině případů stále nevíme, která probiotika jsou užitečná a která ne.” Rovněž nevíme, kolik probiotických lidí by muselo brát nebo kdo by s největší pravděpodobností z toho měl prospěch. I za podmínek, které byly nejvíce studovány, vědci stále pracují na hledání odpovědí na tyto otázky.

Vzhledem k tomu, že úřady nepovažují probiotika za léky, regulují je méně přísně, což přináší další obavy. Současná regulace probiotik je nedostatečná k ochraně spotřebitelů a lékařů, zvláště když jsou probiotika zaměřena na dietní léčbu závažných stavů.”

Antioxidanty prodlužují život

Oxidace je chemická reakce, která probíhá jako součást mnoha procesů v lidském těle. Oxidace produkuje volné radikály, které jsou vysoce chemicky reaktivní a mohou poškodit buňky a jejich součásti.

Antioxidanty jsou sloučeniny, které zabraňují oxidaci, a zahrnují vitamin C, vitamin E, selen a karotenoidy, jako je beta karoten.

Ovoce a zelenina jsou obecně bohaté na antioxidanty. Jelikož jsou tyto potraviny důležité pro dobré zdraví, je pravděpodobné, že antioxidanty mohou být jedním z důvodů, proč jsou pro nás tak dobré. 

Výzkum ukázal, že lidé, kteří jedí více zeleniny a ovoce, mají nižší riziko několika nemocí, není však jasné, zda tyto výsledky souvisejí s množstvím antioxidantů v zelenině a ovoci, s dalšími složkami těchto potravin, s jinými faktory ve stravě lidí nebo s jinými možnostmi životního stylu.

Velké studie zkoumaly, zda antioxidační doplňky mohou pomoci předcházet chronickým onemocněním, včetně rakoviny, kardiovaskulárních chorob a šedého zákalu, ale že „antioxidanty ve většině případů nesnížily riziko vzniku těchto onemocnění.“

Kromě zdravé výživy to zní věrohodně, že užívání antioxidačních doplňků může dále snížit oxidaci, a tím snížit riziko nemocí a úmrtí. Stejně jako u většiny věcí v lékařské vědě je, ale pravda trochu složitější.

Závěrem

Vitamíny, minerály a antioxidanty jsou životně důležité pro dobré zdraví. Obecně platí, že konzumace pestré a zdravé stravy poskytne lidem jejich odpovídající množství.

Kromě vitaminu D a kyseliny listové, jak již bylo zmíněno v úvodu, se u dospělých výhody doplňků zdají být přinejlepším minimální. Přestože průmysl doplňků prosperuje, skeptické sledování marketingových materiálů společností rozhodně lidem neublíží.

Každý, kdo plánuje užívat doplňky stravy by měl nejprve promluvit se svým lékařem.



pošli přátelům

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..