Cvičení a duševní zdraví

Cvičení a duševní zdraví prokázaná pozitivní souvislost. Fitness posiluje duševní zdraví.

- Čas na čtení: 5 minuty
pošli přátelům

Cvičení a duševní zdraví nový výzkum z velké studie ukazuje, že nízká kardiorespirační zdatnost a svalová síla mají významnou souvislost s horším duševním zdravím. Vědci uvedli jasnou souvislost mezi nízkou fyzickou zdatností a rizikem výskytu příznaků deprese, úzkosti nebo obojího.

Studie, která zahrnovala více než 165 000 účastníků, zjistila, že kardiorespirační zdatnost a svalová síla nezávisle přispívají k většímu riziku horšího duševního zdraví.

Vědci však viděli nejvýznamnější souvislost, když se podívali na kardiorespirační zdatnost a svalovou sílu v kombinaci.

Fyzické a duševní zdraví

Problémy s duševním zdravím, stejně jako problémy s fyzickým zdravím, mohou mít významný negativní dopad na život člověka. Dva z běžnějších stavů duševního zdraví jsou úzkost a deprese.

Stále více se ukazuje , že fyzická aktivita může pomoci předcházet nebo léčit duševní zdraví. Na mnoho otázek je však třeba ještě odpovědět.

Jaká opatření by například měli vědci použít ke kvantifikaci fyzické aktivity? Jak může fyzická aktivita zabránit problémům s duševním zdravím nebo zlepšit duševní zdraví člověka? A je možné prokázat souvislost mezi fyzickou aktivitou a lepším duševním zdravím?

Je důležité mít podrobné důkazy o vztahu mezi fyzickou aktivitou a duševním zdravím, stejně jako o mechanismech, které by za tím mohly být. Díky těmto informacím mohou lékaři nabídnout cílenější vedení lidem s duševním onemocněním.

Cvičení a duševní zdraví výzkumná studie

V této studii výzkumníci čerpali z údajů datového úložiště obsahujícího informace od více než 500 000 dobrovolníků ve věku 35/75 let z celého světa.

Vyšetřovatelé hodnotili kardiorespirační zdatnost účastníků sledováním jejich srdeční frekvence před, během a po 8 minutovém maximálním zátěžovém testu na stacionárním kole. Také měřili sílu sevření dobrovolníků, kterou vědci z této studie použili jako zástupce svalové síly.

Vedle těchto testů fyzické zdatnosti účastníci vyplnili dva standardní klinické dotazníky týkající se úzkosti a deprese, aby poskytli vědcům přehled o jejich duševním zdraví.

Po 9 letech vědci znovu vyhodnotili úzkost a depresi každého člověka pomocí stejných dvou klinických dotazníků.

Ve své analýze vědci zohlednili potenciální matoucí faktory, jako je věk, předchozí problémy duševního zdraví, kouření, fyzická aktivita, vzdělání, deprese rodičů a stravovací návyky.

Překvapivé závěry vlivu fyzického cvičení

Vědci zjistili významnou korelaci mezi počáteční fyzickou zdatností účastníků a jejich duševním zdravím o 9 let později.

Účastníci, kteří byli klasifikováni jako pacienti s nízkou kombinovanou kardiorespirační zdatností a svalovou silou, měli o 96% vyšší pravděpodobnost výskytu deprese a o 65% vyšší pravděpodobnost výskytu úzkosti .



Vědci také zkoumali samostatné korelace mezi duševním zdravím a kardiorespirační kondicí, duševním zdravím a svalovou silou. Zjistili, že každé měření fitness bylo individuálně spojeno se změnou rizika, ale méně významně.

Cvičení má kladné účinky na duševní zdraví

Tato studie je robustní prospektivní studií s dlouhou dobou sledování 9 let a objektivními měřítky jak rizikového faktoru (kardiovaskulární zdatnost a svalová síla), tak výsledku (deprese, úzkost nebo obojí).

Ačkoli to ukazuje korelaci mezi fyzickou zdatností a lepšími výsledky duševního zdraví, nemusí to nutně znamenat, že mezi nimi existuje příčinná souvislost. Mohlo by se například stát, že lidé s lepším duševním zdravím pravděpodobněji zůstanou fyzicky aktivní.

Vědci však nasadili různé statistické techniky, které podle nich naznačují, že mezi tělesnou zdatností a lepším duševním zdravím pravděpodobně existuje příčinná souvislost.

Kromě přizpůsobení potenciálním matoucím faktorům, které jsou spojeny jak s nízkou úrovní kondice, tak s depresí a úzkostí – jako je kouření – autoři provedli také řadu analýz citlivosti.

Zkontrolovali reverzní příčinnou souvislost (když je výsledkem skutečně příčina) vyloučením lidí, kteří byli na začátku studie v depresi nebo úzkosti. Také změnili mezní hodnoty, které určovaly, zda lidé měli depresi. Ani jedna z těchto analýz nezměnila svá zjištění.

Zůstává potřeba demonstrovat mechanismy, které by mohly tento vztah zohlednit. Zjištění jsou nicméně stále důležitá. Kromě poskytnutí dalších důkazů o příznivých účincích fyzické aktivity na duševní zdraví je studie také jednou z prvních, kteřá k tomu používajá objektivní opatření fyzické zdatnosti.

Pro vědce by to mohlo znamenat, že kvantitativní opatření fyzické zdatnosti a zejména opatření jak kardiorespirační zdatnosti, tak svalové síly. Spíše než vlastní zprávy o fyzické aktivitě, mohou potenciálně sloužit jako indikátory rizika duševního zdraví pro lékaře.

Vědci povzbudivě poznamenávají, že člověk může smysluplně zlepšit svou fyzickou zdatnost za pouhé 4 týdny . Na základě jejich čísel to může snížit riziko vzniku společného duševního zdraví u osoby až o 42,5%.

Tato studie je relevantní vzhledem k dopadům současné pandemie COVID-19 na duševní zdraví člověka. Dalo by se doporučit začít s fyzickou aktivitou viz článek jak si chránit fyzické zdraví, který doporučujeme.


Deset vybraných článků na aktuální témata

  1. Jak počasí ovlivňuje COVID-19? Co máme čekat v zimě?
  2. Obezita a COVID-19 nové důkazy o vyšším riziku průběhu nemoci
  3. Koronavirus jak chránit své duševní zdraví
  4. Koronavirus psychika a duševní zdraví během pandemie COVID-19
  5. Dezinfekce domova věk nového koronaviru perfekt rady
  6. Našlápněte imunitu v době pandemie jak na to
  7. Jak dlouho vydrží Koronavirus COVID-19 na různém povrchu
  8. Rady pro děti jak se chránit před novým koronavirem COVID-19
  9. Co říci svému dítěti o koronaviru a jak se chovat info pro rodiče
  10. Mýtusy o koronavirus co není o (COVID-19) pravda musíte vědět


pošli přátelům

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..