Vzhledem k tomu, že pandemie koronavirů (COVID-19) se šíří po celém světě, způsobuje rozsáhlé znepokojení, strach a stres, což jsou přirozené a normální reakce na měnící se a nejistou situaci, v níž se každý nachází. Koronavirus psychika v této době je napjatá a je třeba dodržovat řádnou psychickou hygienu
Problémem každého z nás je to, jak zvládáme a reagujeme na stresující situaci, která se tak rychle vyvíjí v našich životech a komunitách. Zde můžeme čerpat z pozoruhodných sil a spolupráce, které naštěstí máme jako lidé. A na to se musíme zaměřit, abychom na tuto krizi reagovali co nejefektivněji jako jednotlivci, členové rodiny a komunity, přátelé a kolegové, “řekl Dr. Hans Henri P. Kluge, regionální ředitel WHO pro Evropu.
Na tiskové konferenci, která se konala 26. března, odpověděl Dr. Kluge společně s Dr. Aiysha Malik, technickým ředitelem, odborem duševního zdraví a zneužívání návykových látek, ústředím WHO a dr. Doritem Nitzanem, úřadujícím ředitelem pro mimořádné události, WHO / Evropa, na otázky týkající se duševního zdraví problémy v souvislosti s COVID-19 a nabídl poznatky o nástrojích, technikách a intervencích k jejich řešení.
S rušivými účinky COVID-19 – včetně sociálního distancování -, které v současné době dominují v našem každodenním životě, je důležité, abychom zkontrolovali jeden druhého, zavolali, videochatovali jeli to možné a citlivě reagovali na jedinečné potřeby duševního zdraví těchto osob.
Jaký dopad může mít krize COVID-19 na duševní zdraví dětí?
Toto je skutečně bezprecedentní čas pro nás všechny, zejména pro děti, které čelí obrovskému narušení jejich života. Děti pravděpodobně zažívají úzkost a strach, a to může zahrnovat druhy strachů, které jsou velmi podobné těm, které zažívají dospělí, jako je strach ze smrti, strach ze smrti svých příbuzných. Pokud se školy zavřely v rámci nezbytných opatření, děti již nemusí mít ten pocit stimulace, který poskytuje dané prostředí, a nyní mají méně příležitostí být se svými přáteli a získat tak sociální podporu, která je nezbytná pro dobrou duševní pohodu.
Přestože všechny děti vnímají změny, malé děti mohou považovat změny, které se odehrály, za obtížně pochopitelné a malé i starší děti mohou projevovat podrážděnost a zlost. Děti mohou zjistit, že chtějí být blíže k rodičům, více na ně kladou požadavky, a naopak, někteří rodiče nebo pečovatelé mohou být sami pod přílišným tlakem.
Koronavirus psychika k jednoduchým strategiím, které to mohou řešit, může patřit, že mladí lidé mají lásku a pozornost, kterou potřebují k vyřešení svých obav, být čestní vůči dětem, vysvětlovat jim, co se děje tak, aby tomu rozuměli, i když jsou mladí. Jak hovořit se svým dítětem o koronaviru. Rodiče musí být také podporováni při řízení svých stresorů, aby mohli být vzorem pro své děti. Dětem může pomoci při hledání způsobů, jak se vyjádřit prostřednictvím tvůrčích činností, a poskytováním struktury chování během dne – pokud je to možné – prostřednictvím zavádění rutin, zejména pokud již nechodí do školy.
Měly by být zavedeny služby v oblasti duševního zdraví a psychosociální podpory a služby ochrany dětí se musí přizpůsobit, aby zajistily, že péče o děti z rodin, které ji potřebují, bude stále k dispozici. ČR zřídila linku první psychické pomoci
Koronavirus psychika dopad na seniory?
Pokud jde o starší lidi a také ty, kteří mají riziková onemocnění, kteří byli identifikováni jako zranitelnější vůči COVID-19 a bylo zjištěno, že jsou velmi zranitelní, mohou být velmi děsivé a vyvolávají strach. Psychologické dopady na tyto populace mohou zahrnovat úzkost a pocit stresu nebo vztek. Jeho dopady mohou být zvláště obtížné pro starší lidi, kteří mohou zažívat kognitivní úpadek nebo demenci. A někteří starší lidé již mohou být sociálně izolovaní a osamělí, což může zhoršit duševní zdraví.
Pozitivní je, že existuje mnoho věcí, které mohou starší lidé iniciovat sami, nebo s pomocí pečovatele, je-li to nutné, za účelem ochrany jejich duševního zdraví. Patří k nim mnoho strategií, které obhajujeme napříč celou populací, jako je provádění fyzické aktivity, udržování rutin nebo vytváření nových činností a zapojení do nich, které dávají pocit úspěchu. Důležité je také udržování sociálních vazeb. Někteří starší lidé mohou být obeznámeni s digitálními metodami a jiní možná potřebují návod, jak je používat. Služby duševního zdraví a psychosociální podpory a další služby, které jsou pro tuto populaci relevantní, musí být dostupné.