Mikrospánek
Úvod » Zdraví » Spánek » Mikrospánek příčiny mikrospánku rizika a jak mu předcházet.

Mikrospánek příčiny mikrospánku rizika a jak mu předcházet.

Publikovano v: Spánek, Zdraví 0 |
Čas na čtení: 5 minuty
pošli přátelům

Mikrospánek je krátká dávka spánku trvající jen několik sekund. Osoba nemůže ovládat epizody mikrospánku a někteří lidé se během nich mohou dokonce zdát vzhůru.

Tyto epizody nebezpečného spánku jsou hlavním rizikovým faktorem pro dopravní nehody. Vyskytují se jako reakce těla na nedostatek spánku. Když je člověk unavený, tělo snižuje bdělost, a to může vést k mikrospánku.

Co je mikrospánek? 

Mikrospánek je reakce těla na těžkou spánkovou deprivaci nebo trvale narušený spánek. Lidé, kteří pracují v nočních směnách, lidé se spánkovou apnoe a jedinci s nespavostí, která vážně narušuje spánek, mohou během dne na krátkou dobu usnout.

Mikrospánek může nastat kdykoli, včetně náročných činností, jako je řízení .

Studieu zvířat naznačuje, že mikrospánek může vypnout jednotlivé části mozku. Když k tomu dojde, může člověk vypadat, že je vzhůru nebo pokračuje ve své činnosti, ale nedokáže zpracovat informace nebo pochopit, co se děje.

Co způsobuje mikrospánek? 

Mikrospánek nastává, když je tělo velmi nevyspaté. Žádný zdravotní stav nezpůsobuje všechny epizody mikrospánku, ale jakýkoli zdravotní stav, který ovlivňuje spánek, může mikrospánek způsobit.

Jak se zvyšuje únava, zvyšuje se i riziko výskytu epizody mikrospánku. Studie z roku 2020 například zjistila, že epizody mikrospánku naznačují závažnější nedostatek spánku u lidí s obstrukční spánkovou apnoe .

Některé rizikové faktory pro mikrospánek zahrnují:

  • pracovní noční směny
  • s spánkovou apnoe (obstrukční, centrální nebo smíšená)
  • s těžkou nespavostí
  • užívání drog ovlivňujících spánek

Lidé s narkolepsií, což je zdravotní stav, který narušuje mozkové cykly spánku a bdění, mohou také zažít epizody mikrospánku.

Lidé s narkolepsií mohou náhle po delší dobu upadnout do hlubokého spánku.

Příznaky

Lidé, kteří mají epizody mikrospánku, si nemusí všimnout zjevných příznaků. Nebo si mohou všimnout:

  • náhlý pokles pozornosti
  • najednou si nepamatují, co dělají
  • zmatek během složitých úkolů, jako je řízení
  • pocit zonace
  • zapomenout na několik posledních okamžiků

Kolemjdoucí si možná všimnou, že člověk vypadá vzhůru, ale nezdá se, že by reagoval úplně. Lidé si možná nebudou pamatovat úryvky konverzace, nebo jim bude třeba připomenout, co dělali jen pár sekund předtím.

Lidé, kteří pracují v náročných zaměstnáních, mají spánkovou apnoe nebo trpí těžkou spánkovou deprivací, by měli zvážit možnost, že se u nich mohou objevit epizody mikrospánku zvláště pokud se během dne často cítí unavení nebo zmatení.

Studie spánku může být schopna detekovat epizody mikrospánku. Lékař může také detekovat mikrospánek pomocí elektroencefalografie, která měří mozkové vlny.

Rizika

Mikrospánek je reakce těla na těžkou spánkovou deprivaci. Když k tomu dojde, je člověk tak unavený, že ztratil kontrolu nad svou schopností ovládat usínání.

Riziko mikrospánku:

  • dopravní nehody
  • chyby v práci, například lékařské chyby zdravotnických pracovníků, kteří pracují dlouhé hodiny
  • zmatek během dne
  • problémy se vztahem, pokud má člověk epizody mikrospánku, které ovlivňují jeho schopnost vztahovat se k blízkým nebo komunikovat s nimi
  • ublížit svým dětem, pokud při péči o své děti usnou

Některá povolání, která vyžadují nepředvídatelné nebo dlouhé směny, také vyžadují věnovat velkou pozornost tomu, aby se zabránilo potenciálně smrtelným chybám. Zdravotničtí pracovníci, řidiči nákladních vozidel, piloti a mnoho dalších odborníků může utrpět katastrofická zranění nebo ohrozit ostatní, pokud v práci usnou i na okamžik.

I když osoba nemá epizodu mikrospánku, může silná únava ovlivnit výkon. Například řidiči, kteří jdou déle než 20 hodin bez spánku, mohou řídit stejně špatně jako někdo, kdo konzumoval alkohol. Mikrospánek a únava, která jej způsobuje, jsou tedy významnými zdravotními rizikovými faktory.

Některá vozidla nyní nabízejí upozornění na vyhýbání se nárazům, aby zabránila vyčerpaným řidičům usnout za volantem.

Prevence a léčba

Předcházení mikrospánku vyžaduje, aby osoba řešila příčinu své únavy. To může znamenat změnu na konzistentnější pracovní směny, více spánku v noci nebo hledání léčby spánkové apnoe.

Některé potenciální možnosti léčby zahrnují:

  • Léčba nespavosti: To může zahrnovat:
    • terapie, , kterí pomůže zvládnout noční úzkost
    • provádět spánkové návyky, například chodit spát každou noc ve stejnou dobu
    • v některých případech užívání léků na podporu spánku.
  • Léky ke zlepšení denní ospalosti: Některé léky mohou člověku pomoci, aby se během dne cítil bděleji. 
  • Změny v pracovních postupech: Pracovní místa, která vyžadují, aby osoba pracovala velmi dlouho bez spánku, možná budou muset změnit své zásady, aby byli zaměstnanci v bezpečí.

Kdy kontaktovat lékaře

Osoba by se měla obrátit na lékaře, pokud si myslí, že má epizody mikrospánku nebo pokud má zdravotní potíže, které by mohly zvýšit riziko mikrospánku.

Pokud pociťujete

  • intenzivní denní ospalost
  • časté noční probuzení
  • důsledně nespíte, málo spíte nebo spíte jen v krátkých dávkách
  • problémy s nepozorností nebo zmatením během dne
  • najednou se cítíte zmatení během rozhovorů nebo jiných každodenních činností

Rádi Vás poznáváme!

Přihlaste se k odběru úžasného obsahu do své doručené pošty.

My nespamujeme! Další informace najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

close

Hezký den 👋
Rádi Vás poznáváme!

Přihlaste se k odběru úžasného obsahu do své doručené pošty.

My nespamujeme! Další informace najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Vyhledat aktualizace COVID -19

Veškeré údaje a statistiky vycházejí z veřejně dostupných ověřených a autoritativních zdrojů. Údaje jsou aktuální v době zveřejnění. Některé informace tady mohou být časem zastaralé. Ověřené zdroje: Tiskové zprávy, Twitter. Obrázky: Pixabay

pošli přátelům

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..