obezita mýty
Úvod » Zdraví » Obezita » Obezita a mýty, které jí provází jaké jsou nejčastější mýty o obezitě

Obezita a mýty, které jí provází jaké jsou nejčastější mýty o obezitě

Publikovano v: Cukrovka, infarkt, Krevní tlak, Nový koronavirus, Obezita, Zdraví 0 |
Čas na čtení: 6 minuty
pošli přátelům

Obezita a mýty které ji obklopují podíváme se na ně. I když je obezita běžná, je s ní spojeno mnoho mylných představ – a tyto mýty často podporují sociální stigma. Celosvětově odhaduje Světová zdravotnická organizace (WHO), že přibližně 650 milionů dospělých má obezitu.

Lidé si stále více uvědomují zdravotní problémy spojené s obezitou. Navzdory kampaním v oblasti veřejného zdraví však mýty pokračují beze změny. Mnoho z nejběžnějších mýtů vyvolává stigma, které může ovlivnit duševní zdraví lidí s obezitou.

Například výsledky jedné metaanalýzy na toto téma z roku 2019 naznačují silnější souvislost mezi stigmatem hmotnosti a sníženým duševním zdravím se zvyšujícím se indexem tělesné hmotnosti BMI

Obezita a mýty nejčastější mýty o obezitě

Mýtus 1 – Ke snížení obezity stačí jíst méně a více se hýbat

V mnoha případech je přímá příčina obezity konzumace více kalorií, než tělo potřebuje po delší dobu. Převážná většina opatření ke snížení obezity má ve skutečnosti za cíl snížit kalorický příjem, zvýšit fyzickou aktivitu nebo obojí.

Přestože strava a cvičení jsou důležitými faktory, v obezitě může hrát důležitou roli i několik nesouvisejících faktorů.

Mezi tyto faktory , na které lidé často zapomínají, patří nedostatečný spánek , psychický stres , chronická bolest, endokrinní (hormonální) disruptory a užívání určitých léků. V těchto případech může být například přejídání spíše symptomem než příčinou.

Některé z těchto faktorů také společně zvyšují pravděpodobnost obezity. Například stres může zvýšit pravděpodobnost obezity. Vzhledem k prevalenci stigmatu hmotnosti může být obezita pro některé lidi stresující, což zvyšuje hladinu stresu a vyvolává negativní zpětnou vazbu.

Navíc k tomu může mít vliv na kvalitu spánku stres , což může zase způsobit deprivaci spánku, což je další faktor ve vývoji obezity. Zdá se, že deprivace spánku také zvyšuje hladinu stresu. 

Spánková apnoe , při které člověk během spánku na krátkou dobu přestane dýchat, je častější u lidí s nadváhou nebo obezitou. Znovu se může vytvořit cyklus:. Jak přibývají na váze, může se jejich spánková apnoe zhoršovat, což může vést k deprivaci spánku, což může vést k dalšímu přibývání na váze.

Jako další příklad se jeví souvislost mezi chronickou bolestí a obezitou. Důvody tohoto vztahu jsou jistě složité a liší se od člověka k člověku, ale pravděpodobně zahrnují chemické faktory, spánek, deprese a životní styl.

Není těžké pochopit, jak by chronická bolest zvýšila hladinu stresu a ovlivnila spánek, čímž by se přidaly k výše uvedeným negativním smyčkám.

Stres, spánek a bolest jsou jen tři vzájemně provázané faktory, které mohou řídit obezitu. Případ každého člověka bude jiný, ale pouhé obdržení pokynu více se hýbat a méně jíst nemusí být adekvátní zásah.

Jak tento článek bude i nadále opakovat, příjem kalorií a cvičení jsou zásadními faktory při snižování obezity, ale neříkají celý příběh.

Mýtus 2. – Obezita způsobuje cukrovku

Obezita přímo nezpůsobuje cukrovku . Je to rizikový faktor pro cukrovku 2. typu, ale ne u každého s obezitou se vyvine cukrovka 2. typu a ne každý s cukrovkou 2. typu má obezitu. Obezita je také rizikovým faktorem gestačního diabetu, ke kterému dochází během těhotenství, ale není rizikovým faktorem pro diabetes 1. typu.

Mýtus 3 – Lidé s obezitou jsou líní

Neaktivní životní styl je faktorem obezity a aktivní aktivita může pomoci při hubnutí, ale obezitu způsobuje více faktorů než fyzická nečinnost. Jedna studie z roku 2012 používala akcelerometry k měření úrovně aktivity 2 932 dospělých ve věku 18–75 let po dobu 4 dnů. Jejich počet kroků se snižoval se zvyšováním jejich hmotnosti, ale rozdíly nebyly tak významné, jak by se dalo předvídat, zejména u žen.

Níže uvedený seznam ukazuje váhy žen a kolik kroků denně během této studie podnikly:

  • osoby bez obezity: 8 911 kroků
  • ti s nadváhou: 8 158 kroků
  • ti s obezitou: 6546 kroků

Když se vezme v úvahu, že někdo s nadváhou nebo obezitou vynakládá s každým krokem více energie, může být rozdíl mezi celkovými energetickými výdaji skupin ještě mírnější. To neznamená, že fyzická aktivita není nezbytná pro dobré zdraví, ale příběh je složitější.

Dalším faktorem, který je třeba vzít v úvahu, je, že ne všichni lidé jsou schopni vykonávat fyzickou aktivitu. Například některá tělesná postižení mohou ztěžovat nebo znemožňovat pohyb.

Určité problémy duševního zdraví mohou také vážně ovlivnit motivaci – a zdá se, že existuje vztah mezi depresí a obezitou, což dále prohlubuje složitost faktorů obezity.

Mýtus 4 – Obezita je dědičná

Vztah mezi obezitou a genetikou je složitý, ale někdo, jehož příbuzní mají obezitu, si tento stav nemusí nutně vyvinout sám. Jejich šance na to je však vyšší.

Pochopení role genů a prostředí v izolaci je obtížné; lidé, kteří sdílejí podobné geny, často žijí společně, a proto mohou mít podobné stravovací a životní návyky zdá se, že v obezitě hraje důležitou roli genetika.

Jeden gen, který je spojen s obezitou, je varianta genu zvaného FTO . Tato varianta je podle jedné studie z roku 2013 spojena s 20–30% zvýšenou pravděpodobností obezity.

I když je genetika důležitá, neznamená to, že obezita je nevyhnutelná pro někoho, jehož příbuzní mají tento stav. Výše uvedená studie, která zahrnovala jednotlivce s variantou genu FTO , se zaměřila na roli cvičení.

S využitím údajů od více než 222 000 dospělých autoři zjistili, že přenos kopie genu citlivosti zvýšil pravděpodobnost obezity 1,32krát. Velikost tohoto vlivu však byla o 31% menší u geneticky vnímavých dospělých, kteří byli fyzicky aktivní.

Mýtus 5 – Obezita nemá vliv na zdraví

To je asi nevětší mýtus o obezitě. S obezitou souvisí několik stavů. Například obezita zvyšuje riziko cukrovky, vysokého krevního tlaku , kardiovaskulárních chorob , osteoartrózy , spánkové apnoe a některých stavů duševního zdraví.

To znamená, že i mírný úbytek hmotnosti může přinést zdravotní výhody. Podle vědců je pravděpodobné, že úbytek hmotnosti o 5–15% vaší celkové tělesné hmotnosti přinese zdravotní výhody, jako je zlepšení krevního tlaku, cholesterolu v krvi a krevních cukrů.

10 článku na téma nového koronaviru

  1. COVID-19 riziko dalších onemocnění u mladých podstatně zvýšeno vědecká studie.
  2. Stačí jedna dávka mRNA vakcíny? Lidé, kteří měli COVID-19, možná potřebují jednu dávku
  3. Vakcína Pfizer 100% vedlejší účinky. Rozsáhlé světové shrnutí.
  4. Vakcíny COVID vedlejší účinky rozsáhlý přehled nežádoucích účinků známých vakcín
  5. Domácí léky na vedlejší účinky vakcíny. Příprava na očkování a vysvětlení, že není se čeho obávat.
  6. Váháte s očkování COVID-19? Zprávy, které s největší pravděpodobností vyřeší váhavost s očkováním
  7. COVID-19 zuby a dásně. Existuje souvislost mezi novým koronavirem a orálním zdravím?
  8. Koronavirus jak dlouho je člověk infekční 100% nové vědecké důkazy
  9. Mutace koronaviru očkování vývoj vakcín 2generace. Shrnutí 2021 jak lze upravit vakcíny?
  10. Úzkostný syndrom COVID-19: návrat do běžného života je možný problém. Nový Pandemický jev?

Rádi Vás poznáváme!

Přihlaste se k odběru úžasného obsahu do své doručené pošty.

My nespamujeme! Další informace najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

pošli přátelům

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..