Ovesné mléko Co musíte 100% vědět o ovesném mléce.

· Čas na čtení: 6 minuty
pošli přátelům

Ovesné mléko je alternativou mléka kravského. Je vhodné pro lidi s alergiemi, intolerancí na mléčné výrobky nebo pro ty, kteří dodržují rostlinnou nebo veganskou stravu.

Ovesné mléko může být dobrým zdrojem vitamínů a minerálů, včetně vápníku, a výrobci jej často posilují vitaminem B12.

Článek se bude zabývat možnými přínosy ovesného mléka pro zdraví a zkoumá, jak je na tom ve srovnání s tradičním plnotučným a nízkotučným kravským mlékem.

Co je to ovesné mléko?

Ovesné mléko
ovesné mléko je výborné s ovocem jako zdravá snídaně

Ovesné mléko je alternativou kravského mléka. Je vhodné pro lidi, kteří:

  • dodržujte veganskou nebo rostlinnou stravu
  • nesnáší laktózu
  • jsou alergičtí na mléko
  • žijí s gastroenterologickými stavy, jako je Crohnova choroba, ulcerózní kolitida nebo syndrom dráždivého tračníku

Výrobci vyrábějí ovesné mléko namočením řezaného ovsa do vody a následným lisováním směsi. Někteří výrobci poté obohacují mléko o vitamíny a minerály.

Každá značka ovesného mléka bude mít jinou směs vitamínů a minerálů. Obecně platí, že ovesné mléko má vysoký obsah živin, včetně vápníku a vitaminu B12.

Neobsahuje všechny stejné živiny jako tradiční kravské mléko, které poskytuje více bílkovin a širší škálu vitamínů.

Ovesné mléko nutriční informace

1 šálek nebo 240 mililitrů ovesného mléka obsahuje:

názevMnožstvíProcento doporučené denní hodnoty (je-li k dispozici)
Energie120 kcal
Protein3 g6%
Celkový lipid (tuk)4,99 g6%
Uhlohydrát16 g6%
Vlákno1,92 g7%
Cukry7,01 g
Vápník350 mg25%
Železo0,288 mg2%
Fosfor269 ​​mg20%
Draslík389 mg8%
Sodík101 mg4%
Riboflavin0,6 mg45%
Vitamin B121,2 ug50%

Lidé by měli vždy kontrolovat na etiketách produktů, které kupují, co nejpřesnější nutriční informace.

Jaké má ovesné mléko výhody zdraví

Ovesné mléko je dobrým zdrojem řady živin, vitamínů a minerálů. Tyto zahrnují:

Protein

Lékaři doporučují, aby dospělí konzumovali přibližně 50 g bílkovin denně.

Bílkoviny jsou důležité pro několik tělesných procesů, včetně:

Tělo také používá bílkoviny k budování a opravě buněk a tělesných tkání a k produkci hormonů, protilátek a enzymů.

Vláknina

Tělo potřebuje vlákninu k pohybu potravy trávicí soustavou. To udržuje střevo zdravé a pomáhá předcházet zácpě .

Vláknina může také pomoci řídit hladinu cholesterolu s nízkou hustotou lipoproteinů (LDL) v krvi. LDL cholesterol nebo „špatný“ cholesterol může zvýšit riziko srdečních onemocnění a infarktu .

Vápník

Dospělí potřebují mezi 1 000 a 1 300 mg vápníku každý den. Jeden šálek ovesného mléka poskytne kolem350 mg z této denní částky.

Tělo používá vápník k:

  • budování a udržování silných kosti a zubů
  • pro svaly
  • přenášení podnětů mezi mozkem a tělem
  • pomáhá krvi pohybovat se cévami
  • uvolňují hormony a enzymy

Fosfor

Průměrný šálek ovesného mléka obsahuje kolem 20% denní hodnoty fosforu pro dospělého.

Podle odborníků na výživu, tělo potřebuje fosfor k výrobě energie a provádění chemických procesů.

Riboflavin

Riboflavin je také známý jako vitamin B2. Je to základní vitamin pro buňky, který jim pomáhá růst, vyvíjet se a fungovat. Pomáhá také přeměnit jídlo na energii.

Jeden šálek ovesného mléka může poskytnout kolem 45% denní dávky riboflavinu.

Vitamin B12

Ovesné mléko může být také dobrým zdrojem vitaminu B12. Tato živina je velmi důležitá, protože pomáhá tělu:

  • udržuje zdravé nervy
  • udržuje zdravé krevní buňky
  • pro DNA

Také to pomáhá předcházet megaloblastické anémii. Jedná se o typ anémie, díky níž se lidé cítí slabí a unavení.

Některé z těchto živin, vitamínů a minerálů se přirozeně vyskytují v ovesném mléce a výrobci přidávají další. Vždy je dobré přečíst si štítek výrobku a zkontrolovat přesné nutriční údaje.

Ovesné mléko versus kravské mléko

Mléko kravské a ovesné mléko mají různé nutriční profily. Například kravské mléko má tendenci obsahovat více bílkovin a širší škálu vitamínů a minerálů.

Výrobci přidávají vitamin D do plnotučného mléka. Vitamin D pomáhá tělu vstřebávat vápník, který potřebuje k budování, udržování a opravě kostí. Kromě toho hraje zásadní roli v:

  • pohybu svalů
  • nervovém systému
  • imunitním systému

Nedostatek vitaminu D může mít za následek vážné zdravotní problémy. Děti mohou dostat křivici, což znamená, že jejich kosti jsou příliš měkké, aby unesly jejich váhu. U dospělých může zvýšit riziko osteomalacie nebo měkkých kostí a osteoporózy nebo křehkých kostí.

1 šálek nebo 249 g plnotučného kravského mléka obsahuje:

názevMnožství
Energie152 kcal
Dusík1,27 g
Protein8,14 g
Celkový lipid (tuk)7,97 g
Uhlohydrát11,5 g
Cukry12 g
Vápník306 mg
Hořčík29,6 mg
Fosfor251 mg
Draslík374 mg
Sodík94,6 mg
Zinek1,05 mg
Měď0,002 mg
Jód94,4 ug
Selen4,73 ug
Thiamin0,139 mg
Riboflavin0,344 mg
Niacin0,261 mg
Betain1,74 mg
Vitamin B121,34 ug
Vitamin A79,7 ug
Vitamin E (alfa-tokoferol)0,125 mg
Vitamin D (D2 + D3)2,39 ug

1 šálek nebo 249 g polotučného kravského mléka obsahuje:

názevMnožství
Energie106 kcal
Dusík1,3 g
Protein8,32 g
Celkový lipid (tuk)2,34 g
Uhlohydrát12,7 g
Cukry12,2 g
Vápník310 mg
Hořčík29,5 mg
Fosfor253 mg
Draslík391 mg
Sodík95,9 mg
Zinek1,06 mg
Měď0,002 mg
Jód89,1 ug
Selen5,17 ug
Thiamin0,14 mg
Riboflavin0,344 mg
Niacin0,278 mg
Betain2,21 mg
Vitamin B60,148 mg
Vitamin A143 ug
Vitamin D (D2 + D3)2,61 ug

🤞 Nové články!

Každý čtvrtek k snídani do Vaší pošty

Nespamujeme! Přečtěte si více v našem privacy policy

pošli přátelům