» » V eshopech se snaží zmást nakupující nekalé obchodní praktiky

V eshopech se snaží zmást nakupující nekalé obchodní praktiky

Česká obchodní inspekce uskutečnila v 1. čtvrtletí tohoto roku 293 kontrol. Akce byla zaměřená na dodržování zákonných povinností v oblasti internetového obchodování. Inspektoři zjistili nedodržení příslušné legislativy u 84% případů. Nejčastěji docházelo k porušení zákona o ochraně spotřebitele.

Nedostatky v oblasti ochrany spotřebitele přetrvávají u poskytování informací o prodávaných výrobcích a službách, kdy někteří provozovatelé e-shopů se uchylují k nekalým obchodním praktikám. Dále chybně informují o možnostech reklamací nebo neuvádí možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů

říká k závěrům kontrolní akce ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce uskutečnila v období od 2. ledna do 29. března 2019 celkem 293 kontrol. Porušení právních předpisů zjistila v 246 případech (83,96 %). Obchodníci nejčastěji porušovali zákon č. 634/1992, o ochraně spotřebitele, kdy například klamali spotřebitele tím, že uváděli nepravdivé informace nebo takové informace, které by spotřebitele mohly uvést v omyl.

Dále neinformovali o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit nebo neinformovali spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR). Je však také třeba poznamenat, že kontrolní výsledky, i přes zjištěné procento zjištěných nedostatků (83,96 %), nelze považovat za skutečný odraz stavu elektronického obchodování v ČR.

V eshopech se snaží zmást nakupující

Zjištěné nedostatky při kontrole eshopů

Nejčastěji byl porušován zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • ve 129 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací, které ho uvádí v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atd. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)
  • ve 128 případech byla porušena povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13
  • ve 119 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení  spotřebitelských sporů (ADR) (§ 14)
  • v 67 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
  • ve 26 případech prodávající nedodržel povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1,3)

Česká obchodní inspekce dále zjistila, že v 18 případech došlo k porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků a v 37 případech prokázala porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce.

Uložená opatření kontrolovaným eshopům

Česká obchodní inspekce v tomto období pravomocně uložila 255 pokut v celkové hodnotě 1 787 000 Kč.

Nejvyšší pokutu, v hodnotě 60 000 Kč, uložila společnosti „zbozí od výrobce s.r.o.“. Například z důvodu, že na čtyřech svých webových portálech třeba v obchodních podmínkách uváděl, že podpisem spotřebitel stvrzuje, že zásilka se zbožím splňovala všechny podmínky a náležitosti a na případnou reklamaci z důvodu porušení obalu zásilky nemůže být brán zřetel.

Takové obchodní podmínky nejsou v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele, jelikož prodávající odpovídá kupujícímu, že věc nemá při převzetí vady.

Zdroj a foto www.coi.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..