Závislost na jídle je skutečná? Z 95% Vám pomůže tato vědecká studie.

pošli přátelům

Závislost na jídle zůstává ve vědecké komunitě kontroverzním tématem. Koncept je zčásti řízen obavami z rostoucí míry obezity ve světě. Vysvětlíme, co říká věda, a budeme se zabývat otázkou: Je závislost na jídle skutečná?

Závislost na jídle je koncept, který vědci používají k popisu nutkavých stravovacích návyků u lidí, které se mohou podobat chování podobnému závislosti.

Výzkum uvádí, že u některých jedinců může být větší pravděpodobnost než u jiných, že se u nich objeví závislost na chutných potravinách. Tedy na potravinách s vysokým obsahem tuku a cukru.

Seznamka amateri

Jiné studie naznačují, že ti, kteří mohou trpět závislostí na jídle vykazují „vyhledávací“ chování a další příznaky a chutě podobné těm, které lidé obvykle pociťují jako součást poruchy užívání návykových látek.

Neexistuje žádná všeobecně přijímaná klinická definice „potravinové závislosti“. Vědci však identifikovali některá chování spojená s tímto konceptem.

Závislost na jídle identifikace

  • nutkavé přejídání
  • chutě na vysoce tučná a sladká jídla
  • potíže s kontrolou příjmu potravy
  • přejídání a neuspořádané stravovací návyky
Závislost na jídle
Výborné koláčky jeden dva neuškodí. 20 kusů 2 litry mléka na posezení ano

Co víme o závislosti na jídle?

Publikace od 2009 do ruku 2021 mimo jiné zdůraznili, že chutné potraviny nebo dokonce potraviny obecně stimulují stejné části mozku a sdílejí stejné neuronální aktivity jako nelegální látky.

Například potraviny a nelegální látky vedou k uvolňování hormonů, jako je dopamin a endogenní opioidy, které tělo přirozeně produkuje.

Tyto hormony jsou součástí „systému odměn” v mozku, který je zodpovědný za motivaci, nedostatek, touhu a chutě.

Některé studie dokonce naznačují, že se jedná o očekávání. Spíše než samotná konzumace, která může vyvolat závislost na jídle je to „vyhledávací“ chování, které lidé s poruchami užívání návykových látek často projevují.

Teoreticky je možné toto chování vysvětlit fenoménem stimulační senzibilizace, což předpokládá, že člověk může něco chtít, i když se mu to nelíbí, pokud to stimuluje centra potěšení v jeho mozku.

Lidé mohou například toužit po sladkém nápoji, protože se díky nim cítí dobře díky uvolňování dopaminu, spíše než proto, že si tento nápoj skutečně chuťově užívají.

Koncept závislosti na jídle vyvolal ve vědecké komunitě velký zájem a někteří jej navrhli jako potenciální základ k obezitě a za příznak nadměrné tělesné hmotnosti.

Proč je tento koncept kontroverzní?

Navzdory stávajícímu výzkumu zůstává závislost na potravinách ve vědecké komunitě kontroverzním tématem kvůli neprůkazným zdrojům důkazů z mnoha studií.

Zde jsou některé související spory:

1. Závislost na potravinách vs. drogách: zásadní rozdíl

Mnoho studií, které tvrdí, že závislost na potravinách je skutečným fenoménem, ​​se zaměřuje na podobnosti mezi chutí na jídlo a chutí po nelegálních drogách.

Koncept závislosti na jídle však nastoluje důležitou otázku: Pokud se u potravin mohou objevit návykové návyky, jsou pro nás špatné?

I když potraviny i léky stimulují systém odměn a centrum potěšení v mozku, potraviny nemají stejný farmakologický účinek jako léky.

Lidé také konzumují potraviny velmi pravidelně a ve složitých kombinacích. Díky tomu je kvantifikace obtížná a stírá se hranice mezi použitím a nesprávným použitím.

Závislost na potravinách
Závislost na potravinách celou kachnu na posezení

2. Jaká živina je droga?

Nejen, že je obtížné klasifikovat zneužívání potravin, ale vědci dosud neurčili, která živina nebo kombinace živin způsobuje závislost na potravinách.

Studie u potkanů ​​zjistila, že strava s vysokým obsahem tuku a cukru může vyvolat chování podobné závislosti.

Někteří věří, že přítomnost cukru ve střevech je možnou příčinou, ale toto zůstává neprokázané.

  • Zdravý životní styl a strava Krabičky dieta potraviny, které nám pomáhají blog o zdravé stravě

K určení jakýchkoli problematických živin jsou nutné důkladnější dlouhodobé studie u lidí.

3. Obezita, chutné jídlo a závislost na jídle

Některé studie naznačují, že závislost na potravinách je věrohodnou příčinou obezity, a model závislosti na potravinách dokonce zdůrazňuje jako jedno z klinických kritérií nadváhu nebo obezitu.

Někteří vědci také spojují závislost na jídle s určitými poruchami stravování, zejména porucha příjmu potravy.

Nicméně, jedna recenze zdůraznila, že značný počet osob se závislostí na jídle netrpí obezitou a že většina lidí s obezitou nemá příznaky poruchy stravování nebo závislosti na jídle.

To zpochybňuje schopnost diagnostikovat závislost na jídle. Navíc chutnost nemusí být nutně faktorem nadspotřeby a obezit.  Jedna recenze uvedla, že i chuťově nepříjemná potravina tedy ta, která nemá vysoký obsah tuku ani cukru, se může stát předmětem chuti na jídlo.

4. Jo-jo efekt jako příčina závislosti na jídle?

Mnoho strategií hubnutí má nízkou úspěšnost a populární diety na hubnutí mohou být docela omezující.

Ačkoli nedostatek výživy nutně nezpůsobí chuť k jídlu a nadměrnou konzumaci. Přepínání mezi různými stravovacími návyky a pravidelné omezování jídla může potenciálně způsobovat závislost na jídle.

Závislost na jídle jak se toho vzdát

Bez ohledu na to, zda má člověk závislost na jídle nebo poruchu stravování, nebo chce jednoduše zlepšit příjem výživných potravin, může se chtít vzdát nežádoucího stravovacího chování.

Vyhledejte pomoc

Lidé, kteří hledají pomoc s příjmem výživy, se mohou obrátit na registrovaného dietetika. Vedle vhodné terapie může výživové poradenství lidem pomoci se zdravím.

Upravte prostředí

Environmentální podněty, které zahrnují zrak, vůni a dokonce i vzhled potravin, mohou vyvolat chuť na jídlo.

Jednotlivci mohou upravit své prostředí

  • rozdělit přiměřené množství jídla ke konzumaci a poté zbytek uložit pryč a z dohledu
  • posezení u bufetových stolů a přestavování jídelního zážitku, aby se zaměřil spíše na sociální aspekty lidské angažovanosti a konverzace než na dostupné jídlo
  • umístění výživných potravin na viditelná místa, které slouží jako připomenutí a povzbuzení pro zdravé stravování – například nakládání ovoce do mísy nebo talíře na kuchyňské lince
  • zvýšení příjmu celých potravin a neškrobové zeleniny, pokud možno, před vysoce zpracovanými potravinami

Je důležité odolat nutkání

Vyzkoušet módní módy, které slibují rychlé výsledky v krátké době, protože většina lidí, kteří drželi dietu, aby zhubla znovu nabrali stejnou váhu do 5 let.

Místo toho by měl člověk plánovat postupné, ale udržitelné změny ve stravování a životním stylu, včetně pravidelného cvičení, na podporu dobrého zdraví a zvládání nemocí.

Obezita je komplexní zdravotní stav s mnoha potenciálními příčinami a diety s rychlou fixací váhy tyto základní problémy nevyřeší.

Zajímáte se o krevní tlak?

🤞 Nové články!

Každý čtvrtek k snídani do Vaší pošty

Nespamujeme! Přečtěte si více v našem privacy policy

pošli přátelům

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..