co je to obezita
Úvod » Zdraví » Obezita » Co je to obezita co způsobuje obezitu a příznaky obezity

Co je to obezita co způsobuje obezitu a příznaky obezity


Obezita je zdravotní stav, ke kterému dochází, když osoba nese nadváhu nebo tělesný tuk, který by mohli ovlivnit její zdraví. Lékař konstatuje, že osoba má obezitu, pokud má vysoký index tělesné hmotnosti.

Index tělesné hmotnosti ( BMI ) je nástroj, který lékaři používají k posouzení, zda má osoba přiměřenou hmotnost pro svůj věk, pohlaví a výšku. Měření kombinuje výšku a hmotnost.

BMI mezi 25 a 29,9 znamená, že osoba nese nadváhu. BMI 30 a více naznačuje, že osoba může mít obezitu .

Další faktory, jako je poměr velikosti pasu a kyčle (WHR), poměr pasu k výšce (WtHR) a množství a distribuce tuku v těle, také hrají roli při určování toho, jak zdravá je tělesná hmotnost a tvar těla.

Pokud má osoba obezitu a nadváhu, může to zvýšit riziko vzniku řady zdravotních stavů, včetně metabolického syndromu, artritidy a některých typů rakoviny .

Metabolický syndrom zahrnuje řadu problémů, jako je vysoký krevní tlak , diabetes typu 2 a kardiovaskulární onemocnění.

Udržování zdravé váhy nebo hubnutí dietou a cvičením je jedním ze způsobů, jak zabránit nebo snížit obezitu. V některých případech může člověk potřebovat operaci.

Nyní si přečtěte, abyste zjistili, proč k obezitě dochází.

Spotřeba příliš mnoho kalorií

Člověk má nižší riziko obezity, pokud jeho strava sestává hlavně z ovoce, zeleniny a celozrného pečiva.

Když člověk spotřebuje více kalorií, než spotřebuje jako energii, jeho tělo uloží další kalorie jako tuk. To může vést k nadváze a obezitě.

Také některé druhy potravin pravděpodobně vedou k přibývání na váze, zejména u potravin s vysokým obsahem tuků a cukrů.

Potraviny, které mají tendenci zvyšovat riziko přibývání na váze

  • rychlá občerstveni
  • smažená jídla, jako jsou hranolky
  • mastná a zpracovaná masa
  • mnoho mléčných výrobků
  • potraviny s přidaným cukrem, například pečivo, hotové cereálie a sušenky
  • potraviny obsahující skryté cukry, jako je kečup a mnoho dalších konzervovaných a balených potravin
  • slazené šťávy, limonády a alkoholické nápoje
  • zpracované potraviny s vysokým obsahem sacharidů, jako je chléb a bagety

Některé zpracované potravinářské výrobky obsahují kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy jako sladidlo, včetně slaných jídel, jako je kečup.

Příliš velké množství těchto potravin, žádný pohyb a cvičení může vést k nárůstu tělesné hmotnosti a obezitě.

Osoba, která konzumuje stravu, která se skládá hlavně z ovoce, zeleniny, “celých zrn” a vody, je stále vystavena riziku přibývání na váze, pokud se přejídá nebo pokud má například genetické faktory, které zvyšují riziko obezity.

Vedení sedavého životního stylu

Pravidelná fyzická aktivita může pomoci zabránit obezitě.

Mnoho lidí vede mnohem sedavější životní styl než jejich rodiče a prarodiče.

Příklady sedavých zvyků zahrnují:

  • pracovat spíše v kanceláři než dělat manuální práci
  • hraní her na počítači namísto fyzických aktivit venku
  • jezdit na místa autem místo chůze nebo na kole

Čím méně se člověk pohybuje, tím méně kalorií spálí.

Také fyzická aktivita ovlivňuje, jak hormony člověka působí, a hormony mají vliv na to, jak tělo zpracovává jídlo.

Několik studií ukázalo, že fyzická aktivita může pomoci udržet hladinu inzulínu stabilní a že nestabilní hladiny inzulínu mohou vést k nárůstu hmotnosti.

Životní styl zahrnující pravidelnou fyzickou aktivitu byl identifikován jako klíčový faktor pro udržení a zlepšení mnoha aspektů zdraví, včetně citlivosti na inzulín

Vyplývá z věděcké studie

Fyzická aktivita nemusí být tréninkem v tělocvičně. Přispívá k tomu fyzická práce, chůze nebo jízda na kole, lezení po schodech a domácí práce například úklid.

Druh a intenzita aktivity však mohou ovlivnit míru, do jaké to prospívá tělu v krátkodobém i dlouhodobém horizontu.

Nedostatek kvalitního spánku

Výzkum ukázal, že chybějící spánek zvyšuje riziko přibírání na váze a rozvoje obezity.

Vědci přezkoumali důkazy studii na více než 28 000 dětí a 15 000 dospělých ve Spojeném království a dospěli k závěru, že deprivace spánku významně zvýšila riziko obezity u dospělých i dětí.

Vědci předpokládají, že nedostatek spánku může vést k obezitě, protože pravděpodobně vede k hormonálním změnám, které zvyšují chuť k jídlu.

Když člověk nespí dostatečně, produkuje jeho tělo ghrelin, hormon, který stimuluje chuť k jídlu. Současně má nedostatek spánku také za následek nižší produkci leptinu, hormonu, který potlačuje chuť k jídlu.

4) Hormonálně aktivní látky pozor na ně

Sladidla v nápojích škodí Vašemu zdraví

Tým z University of Barcelona zveřejnil studii, která poskytuje vodítka, jak tekutá fruktóza druh cukru v nápojích může změnit metabolismus lipidů a vést k “mastným” játrům a metabolickému syndromu.



Mezi vlastnosti metabolického syndromu patří diabetes , kardiovaskulární onemocnění a vysoký krevní tlak. U lidí s obezitou je výrazně pravděpodobnější vznik metabolického syndromu.

Po krmení krys 10% roztokem fruktózy po dobu 14 dnů vědci zaznamenali že se jejich metabolismus začíná měnit.

Vědci se domnívají, že existuje souvislost mezi vysokou spotřebou fruktózy, obezitou a metabolickým syndromem. Úřady na celém světě vznesly obavy z používání kukuřičného sirupu s vysokým obsahem fruktózy pro slazení nápojů a jiných potravin.

Studie na zvířatech zjistily, že pokud dojde k obezitě v důsledku konzumace fruktózy, existuje také úzká souvislost s diabetem 2. typu.

V roce 2018 vědci zveřejnili výsledky vyšetřování mladých potkanů. Po konzumaci fruktózového sirupu také zažili metabolické změny, oxidační stres a zánětová onemocnění .

Zvýšený příjem fruktózy může být důležitým prediktorem metabolického rizika u mladých lidí

Poznatek vědců

Vyzývají ke změnám návykům ve stravování mladých lidí, aby těmto problémům zabránily.

Vyhýbejte se fruktózovému kukuřičnému sirupu

Hotové omáčky často obsahují kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy, který vědci spojili s rizikem obezity

Potraviny obsahující kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy zahrnují:

  • sodovky, energetické nápoje a sportovní nápoje
  • bonbóny a zmrzlina
  • kávový krém
  • omáčky a koření, včetně salátových dresinků, kečupu a barbecue omáčky
  • slazená jídla, jako je jogurt, džusy a konzervy
  • chléb a další hotové pečivo
  • snídaňové cereálie, cereálie a tyčinky „energie“ nebo „ výživa “

Chcete-li snížit příjem kukuřičného sirupu a dalších přísad?

  • zkontrolujte štítky před nákupem
  • pokud je to možné, rozhodněte se pro neslazené nebo méně minimálně slazené potraviny
  • připravujte salátové dresinky a podobná ochucovadla doma víte co v nich je..

Léky a přírůstek na váze

Některé léky mohou také vést k přibírání na váze.

Výsledky přezkumu a metaanalýzy zjistily, že některá léčiva způsobila, že lidé přibývali na váze v průběhu měsíců.

  • atypická antipsychotika, zejména olanzapin, quetiapin a risperidon
  • antikonvulziva a stabilizátory nálady, konkrétně gabapentin
  • hypoglykemické léky, jako je tolbutamid
  • glukokortikoidy používané k léčbě revmatoidní artritidy
  • některé antidepresiva

Některé léky však mohou vést k hubnutí. Každý, kdo zahajuje léčbu novým lékem a je znepokojen přírůstkem hmotností, by se měl zeptat svého lékaře, zda má lék nějaký vliv na hmotnost.

Čím déle má osoba nadváhu, tím těžší pro ni může být zhubnout.

Zjištění z studie myši naznačují, že čím více tuku člověk nese, tím je méně pravděpodobné, že tělo bude tuk spalovat, protože je to protein nebo gen, známý jako sLR11.

Zdá se, že čím více tuku má člověk, tím více sLR11 bude jeho tělo produkovat. Protein blokuje schopnost těla spalovat tuk, takže je těžší zbavit se nadváhy.

Gen obezity

Vadný gen nazývaný gen spojený s tukem a obezitou (FTO) je zodpovědný za některé případy obezity.

Studie ukazuje na souvislost mezi tímto genem a:

  • obezitou
  • chování, které vede k obezitě
  • vyšší příjem potravy
  • preference pro vysoce kalorická jídla
  • narušená schopnost cítit se plně, známá jako sytost

Hormon ghrelin ( hormon hladu) hraje klíčovou roli v stravovacím chování. Ghrelin ovlivňuje mimo jiné uvolňování růstových hormonů a způsob, jakým tělo hromadí tuk.

Aktivita genu FTO může ovlivnit šance člověka na obezitu, protože ovlivňuje množství ghrelinu, které má osoba.

Ve studii zahrnující 250 lidí s poruchami příjmu potravy vědci navrhli, že aspekty FTO by mohly hrát roli také v podmínkách, jako je nadužívání a emoční stravování.

Zdroj: Internet, Twitter a tiskové agentury

Grilujte zdravé jídlo na kvalitním grilu

Recenze nejlepších grilů

zdravé jídlo
Weber grily jaký vybrat Weber gril ⋆ průvodce a recenze

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..