Vánoce 2020 jsou jiné

Vánoce 2020 jsou jiné rady jak si chránit duševní zdraví a užít si svátky jako před rokem

- Čas na čtení: 7 minuty
pošli přátelům

Pro většinu lidí budou Vánoce 2020 velmi odlišné. V tomto článku uvádíme základní tipy, které vám pomohou posílit duševní zdraví během vánočních svátků 2020 a po nich.

Vánoce jsou tradičně časem, kdy sdílíme jídlo a veselí s našimi nejbližšími. Pro většinu z nás je nepravděpodobné, že by tomu tak bylo letos. Když budou zavedena cestovní omezení a karantény, budeme se muset přizpůsobit.

Ačkoli pandemie zasáhla každého různými způsoby, zdá se, že není pochyb o tom, že průměrné duševní zdraví populace pokleslo .

V době, kdy jsou rodina a přátelé obvykle nejblíže, budou letos vzdáleni. Proaktivní péče o naše duševní zdraví je při vstupu do vánočního období důležitější než kdy dříve.

V článku se podíváme na způsoby, jak odrazit zdánlivě nevyhnutelné blues fyzicky vzdálených Vánoc. I bez pandemie, kterou je třeba řešit, přináší sváteční období stres a napětí, takže s dalšími tlaky, které nám letošní rok přinesl, se musíme soustředit jak být duševně v pohodě.

Hned na začátku je důležité ujasnit si, že nic, co uvedeme níže, nemůže zaplnit prázdnotu nebo vyléčit úzkost, kterou COVID-19 vyvolal. Možná by to ale mohlo popíchnout jehlu správným směrem. Někdy mohou malé kroky mohou vést společně k významným výhodám.

Než se ponoříme, je tu něco, co vám v následujících dnech a týdnech přinese do popředí mysli co nejčastěji:

Vědci se každý den učí více o tom, jak funguje SARS-CoV-2, a zavádějí se vakcíny. Ano rok 2020 byl náročný, ale s lékařským výzkumem v zádech, budeme sto porazit COVID-19. Máme pocit, že vánoce v roce 2021 budou stejné jako před pandemií..

Spánek pravidelný a hodnotný je prioritou číslo 1

Žádný článek o udržení duševního zdraví by nebyl úplný, aniž by se zmínil o spánku. Nedáváme mu prostor, který potřebuje v našem moderním, neonově osvětleném světě. Všichni musíme spát lépe. Nebojte se vložit do svého života (pokud Vám to situace dovoluje) jít si po obědě dát 20..

Ztráta spánku narušuje naši náladu. Je to intuitivní, ale také za tím stojí výzkum. Jedna studie například uvádí. Ztráta spánku zesiluje negativní emoční účinky rušivých událostí a současně snižuje pozitivní účinek událostí pozitivních, které by v nás měli vyvolávat pocit štěstí.

Jinými slovy, pokud nespíme dostatečně, je pravděpodobné, že se budeme cítit negativně, když se něco pokazí, a je méně pravděpodobné, že se budeme cítit dobře, když se nám něco povede perfektně.

Podobně jiná studie zjistila, že jednotlivci se stávají impulzivnějšími a mají méně pozitivní stavy po krátkém spánku. Zdá se, že zkrácená doba spánku opět tlumí náladu.

V době, kdy je nálada českého národa na nízkém stupni, může být spát o něco déle relativně jednoduchým způsobem, jak naklonit misku v náš prospěch. 

Stojí za zmínku, že vztah mezi spánkem a duševním zdravím je složitý a obousměrný. Problémy s duševním zdravím mohou ovlivnit kvalitu spánku a nedostatek spánku může poškodit duševní zdraví.

Nekompromisně zůstaňte aktivní

Stejně jako u spánku musí každý článek zaměřený na podporu duševního zdraví zahrnovat do svých aktivit cvičení. S poklesem teploty může provoz aktivit venku stále náročnější. Vědci prokázali, že fyzická aktivita může krátkodobě i dlouhodobě zlepšit náladu.

Vědci našli vztah mezi kardiorespirační zdatnosti a rizikem běžných duševních poruch. Podobně analýza z roku 2016 dospěla k závěru, že dostupné důkazy podporují představu, že fyzická aktivita může poskytnout ochranu před vznikem deprese.



Důležité je, že nemusíme běhat 4 hodiny, abychom získali pocit duševní pohody. Studie z roku 2019 zjistila, že krátká, 10-15 minut procházka posílí náladu a zvýšení náš klid.

Takže i když je to něco jednoduchého, jako je tanec v kuchyni nebo trochu delší chůze se psem, vše se počítá. Je pravda, že ani cvičení, ani spánek nemohou nahradit objetí od přítele nebo příbuzného, ​​ale pokud se naše nálada na okamžik zvýší nebo se zvýší naše celková průměrná nálada, může nám to pomoci lépe zvládat zklamání a překonat toto složité období.

Řešení osamělosti je v komunikaci online

Pro mnoho lidí byla osamělost již významným rysem roku 2020. Reflektování přátel a rodiny během období Vánoc pravděpodobně tyto pocity izolace zesílí.

V boji proti tomu se snažte navázat kontakt. Ať už se jedná o jednoduchý telefonní hovor nebo videochat, naplánujte si některé konverzace. Pamatujte, že nejste jediný, kdo se cítí osamělý. Pokud je to ve vaší oblasti bezpečné a přípustné, setkejte se s kamarádem někde venku a projděte se.

Kontaktujte ostatní, e-maily, SMS a sociální média mohou být v takových případech užitečné. 

Zůstaňte aktivní. Pokud se nudíte čas se může pohybovat pomalu. Najděte nový podcast, poslouchejte nové nebo staré písničky, zvedněte kytaru, začněte znovu kreslit, naučte se nové dovednosti nebo cokoli jiného. Je méně pravděpodobné, že zaneprázdněná mysl se bude zabývat samotou.

Jezte a pijte dobře, ale střídmě

Vánoce jsou v malé části spojeny s přehnaností. Nemyslím si, že by bylo spravedlivé nebo rozumné očekávat, že lidé v roce 2020 sníží příjem dobrot spojených s vánoci a koncem roku..

Je známý důkaz, že to, co jíme, ovlivňuje naši náladu. Například nedávná studie uvádí. Zdravé stravovací návyky, jako je středomořská strava, jsou spojeny s lepším duševním zdravím než ‘nezdravé’ stravovací návyky, jako je západní strava.

Slaďte svá očekávání s realitou

Pokud jde o pandemii, ne každý je na stejné stráně. Někteří lidé se stále chrání, zatímco jiní podlehli „ pandemické únavě “ a předčasně se vracejí k normálu. Jiní stále mohou používat výrazy jako „scamdemic“ a odmítají nosit roušku.

Tyto rozdíly v poloze mohou způsobit zklamání a další stres. Je důležité vést s členy rodiny jasné a upřímné diskuse o tom, co mohou letos očekávat.

Pamatujte, že s trochou štěstí se příští Vánoce vrátí k nějaké formě normálnosti. Doufejme, že tyto neobvyklé a nepohodlné Vánoce budeme muset vydržet jen jednou. Pokud vám nevyhovuje něčí plán, řekněte „ne“. A drž se svého.

Ačkoli se zákony, pravidla a předpisy v jednotlivých zemích na světě liší. Každý jednotlivec musí učinit své vlastní rozhodnutí o tom, jak jedná v rámci zákona. Chcete-li chránit své vlastní duševní zdraví, rozhodněte se sami a nenechte se unášet tím, že uděláte něco, co považujete za příliš riskantní. Nejbezpečnějším způsobem, jak si tento rok užít Vánoce, je bohužel to udělat virtuálně.

Články, které jste si oblíbili téma koronavirus

  1. Jak počasí ovlivňuje COVID-19? Co máme čekat v zimě?
  2. Obezita a COVID-19 nové důkazy o vyšším riziku průběhu nemoci
  3. Koronavirus jak chránit své duševní zdraví
  4. Koronavirus psychika a duševní zdraví během pandemie COVID-19
  5. Dezinfekce domova věk nového koronaviru perfekt rady
  6. Našlápněte imunitu v době pandemie jak na to
  7. Jak dlouho vydrží Koronavirus COVID-19 na různém povrchu
  8. Rady pro děti jak se chránit před novým koronavirem COVID-19
  9. Co říci svému dítěti o koronaviru a jak se chovat info pro rodiče
  10. Mýtusy o koronavirus co není o (COVID-19) pravda musíte vědět


pošli přátelům

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..