ruka ve tmě na skle symboluzující strach a úzkost
Sdílejte:
KBT - Kognitivně behaviorální terapie

Co je kognitivně behaviorální terapie?

Kognitivně behaviorální terapie (KBT) je účinný léčebný přístup pro řadu problémů duševního a emočního zdraví, včetně úzkosti a deprese.

Cílem KBT je pomoci vám identifikovat a zpochybnit neužitečné myšlenky a naučit se praktické svépomocné strategie. Tyto strategie jsou navrženy tak, aby přinesly okamžité pozitivní změny v kvalitě vašeho života.

KBT může být dobré pro každého, kdo potřebuje podporu, aby zpochybnil neužitečné myšlenky, které jim brání dosáhnout svých cílů nebo žít život, který chtějí žít.

KBT má za cíl ukázat vám, jak vaše myšlení ovlivňuje vaši náladu. Učí vás přemýšlet o sobě a svém životě méně negativním způsobem. Vychází z pochopení, že myslet negativně je zvyk, který lze, jako každý jiný zvyk, přerušit.

Kdy je CBT užitečná

CBT se používá k léčbě řady psychologických problémů, včetně:

  • úzkost
  • úzkostné poruchy, jako je sociální fobie, obsedantně-kompulzivní porucha nebo posttraumatická stresová porucha
  • Deprese
  • nízké sebevědomí
  • iracionální obavy
  • hypochondrie
  • zneužívání návykových látek, jako je kouřenípití nebo užívání jiných drog
  • problémové hazardní hry
  • poruchy příjmu potravy
  • nespavost
  • problémy v manželství nebo ve vztahu
  • určité emocionální nebo behaviorální problémy u dětí nebo dospívajících.

Použití KBT k léčbě úzkosti

Každý někdy cítí úzkost. Úzkost slouží jako prostředek ochrany a může zvýšit váš výkon ve stresových situacích. Například nával úzkosti, který se často objevuje před pracovním pohovorem nebo velkým závodem, může zlepšit váš výkon.

Ale pro některé lidi je pocit úzkosti obecnější. To znamená, že se vždy cítíte ve střehu nebo máte strach, bez ohledu na to, jakou činnost děláte. To může být extrémně znepokojující a překážet vám v každodenním životě.

Pokud vaše úroveň úzkosti začne narušovat vaši schopnost fungovat, je důležité, abyste se začali učit nějaké dovednosti, jak se s těmito úzkostnými pocity vyrovnat. Tady KBT může pomoct. Zaměřuje se na změnu vzorců myšlení a přesvědčení, které jsou spojeny s úzkostí a spouštějí ji.

Použití CBT k léčbě deprese

Lidé s depresí mohou mít neustále negativní pocity o sobě, o ostatních lidech a o světě kolem sebe. Tento vzorec negativního myšlení se může stát automatickým, takže si nevšimnete, kdy je váš úsudek vůči vám iracionálním nebo nespravedlivým.

KBT může pomoci lidem s depresí tím, že vám poskytne nástroje, jak zpochybnit negativní myšlenky a potlačit je realističtějšími a pozitivnějšími myšlenkovými procesy.

KBT se také používá k řešení mnoha dalších psychických problémů. V některých případech mohou být pro dosažení nejlepších výsledků doporučeny jiné formy terapie používané současně. Pro další informace a rady se poraďte se svým lékařem.

KBT a myšlenky, pocity a chování

Hlavním cílem KBT je to, že myšlenky, pocity a chování se spojují, aby ovlivnily kvalitu života člověka. Například silná plachost v sociálních situacích (sociální fobie) může pocházet z toho, že si myslíte, že vás ostatní budou vždy považovat za nudného nebo hloupého. Toto přesvědčení by mohlo způsobit, že se budete ve společenských situacích cítit extrémně úzkostlivě.

To by mohlo vést k určitému chování v sociálních situacích, jako je třes, pocení, zrychlená srdeční frekvence nebo jiné nepříjemné příznaky. Pak byste se mohli cítit zahlceni negativními emocemi (jako je stud) a negativní samomluvou („Jsem takový idiot“). Váš strach ze sociálních situací se může zhoršovat s každou špatnou zkušeností.

Cílem KBT je naučit lidi, že je možné mít kontrolu nad svými myšlenkami, pocity a chováním. KBT vám pomáhá zpochybnit a překonat automatická přesvědčení a používat praktické strategie ke změně nebo úpravě vašeho chování. Výsledkem jsou pozitivnější pocity, které následně vedou k pozitivnějším myšlenkám a chování.

KBT kombinuje kognitivní terapii a behaviorální terapii

KBT se zaměřuje na změnu neužitečných nebo nezdravých myšlenek a chování. Jedná se o kombinaci 2 terapií: „kognitivní terapie“ a „terapie chováním“. Základem obou těchto technik je, že zdravé myšlenky vedou ke zdravým pocitům a chování.

Kognitivní terapie

Cílem kognitivní terapie je změnit způsob, jakým přemýšlíte o problému, který vyvolává obavy.

Negativní myšlenky způsobují sebedestruktivní pocity a chování. Například někdo, kdo si myslí, že si nezaslouží lásku nebo respekt, se může ve společenských situacích cítit odtažitý a chovat se stydlivě. Kognitivní terapie tyto myšlenky zpochybňuje a poskytuje vám zdravější strategie.

K dispozici je mnoho technik. Například: jedna technika spočívá v tom, že vás trapeut požádá, abyste přišli s důkazy, které „prokážou“, že vás nelze milovat. To může zahrnovat výzvu, abyste uznali rodinu a přátele, kteří vás milují a respektují. Tento důkaz vám pomůže uvědomit si, že vaše víra je falešná. Tomu se říká „kognitivní restrukturalizace“. Naučíte se identifikovat a zpochybnit negativní myšlenky a nahradit je realističtějšími a pozitivnějšími myšlenkami.

Terapie chování

Cílem behaviorální terapie je naučit vás techniky nebo dovednosti, jak změnit své chování. Například člověk, který se na večírku chová stydlivě, může mít o sobě negativní myšlenky a pocity. Mohou jim také chybět sociální dovednosti.

Behaviorální terapie vás naučí užitečnějšímu chování. Můžete se například naučit konverzační dovednosti, které procvičujete v terapii a v sociálních situacích. Negativní myšlenky a pocity se zmenšují, když zjistíte, že si můžete užívat ve společenských situacích.

Léčba pomocí KBT

Podrobnosti léčby se budou lišit podle vašeho problému. Nicméně, KBT obvykle zahrnuje následující:

  • Hodnocení – může zahrnovat vyplnění dotazníků, které vám pomohou popsat váš konkrétní problém a určit nepříjemné příznaky. Čas od času budete požádáni o vyplnění formulářů, abyste vy a váš terapeut mohli sledovat váš pokrok a identifikovat problémy nebo příznaky, které vyžadují zvláštní pozornost.
  • Osobní vzdělávání – váš terapeut poskytuje písemné materiály (jako jsou brožury nebo knihy), které vám pomohou dozvědět se více o vašem konkrétním problému. Rčení „znalost je síla“ je základním kamenem KBT. Dobré pochopení vašeho konkrétního psychologického problému vám pomůže zbavit se neopodstatněných obav, což pomůže zmírnit vaši úzkost a další negativní pocity.
  • Stanovení cílů – váš terapeut vám pomůže sestavit seznam cílů, kterých chcete terapií dosáhnout (můžete například chtít překonat svůj ostych v sociálním prostředí). Vy a váš terapeut vypracujete praktické strategie, které vám pomohou tyto cíle splnit.
  • Cvičení strategií – své nové strategie procvičujete s terapeutem. Můžete například hrát role v obtížných sociálních situacích nebo realistickou samomluvu (jak mluvíte sami se sebou v hlavě), abyste nahradili nezdravou nebo negativní samomluvu.
  • Domácí úkol – očekává se od vás aktivní účast na vlastní terapii. Doporučujeme vám používat praktické strategie, které jste praktikovali v průběhu svého každodenního života, a hlásit výsledky terapeutovi. Terapeut vás například může požádat, abyste si vedli deník.

KBT a léky

Ne vždy je potřeba medikace, ale vždy se doporučuje konzultace s praktickým lékařem nebo psychiatrem. KBT může být účinná při léčbě deprese a úzkosti. V jiných případech se vy a váš terapeut můžete rozhodnout, že nejlepší výsledky by přinesly léky spolu s KBT. Například lidé s bipolární poruchou obvykle těží z léků, které pomáhají kontrolovat jejich změny nálady.

Kdo poskytuje KBT?

Poradci, psychologové, sociální pracovníci v oblasti duševního zdraví a terapeuti mohou poskytovat KBT, buď v individuálních terapeutických sezeních, v malých skupinách nebo online. Jste cvičeni k tomu, abyste se logicky podívali na důkazy svých negativních myšlenek a upravili způsob, jakým se díváte na svět kolem sebe.

Terapeut poskytne „domácí úkol“ mezi sezeními. Obecně je vyžadováno 6 až 10 sezení, ale počet se bude lišit od osoby k osobě.

Otázky, které je třeba zvážit před výběrem KBT

Než se rozhodnete pro KBT, můžete zvážit následující problémy:

  • KBT nemusí být nejlepší formou terapie pro lidi s jakýmkoli typem onemocnění mozku nebo zranění, které narušuje jejich racionální myšlení.
  • KBT vyžaduje, abyste se aktivně účastnili léčby. Můžete být například požádáni, abyste si vedli podrobné deníky o myšlenkách, pocitech a chování. Pokud nejste připraveni dát si si s tím práci, můžete být zklamáni výsledky KBT.
  • kBT zahrnuje úzký pracovní vztah mezi vámi a vaším terapeutem. Důležitá je profesionální důvěra a respekt. Pokud se vám terapeut na prvním pohovoru nelíbí, hledejte jiného.
  • I když je KBT považována za krátkodobou formu psychoterapie, stále může trvat měsíce nebo déle, než úspěšně zpochybníte a překonáte nezdravé vzorce myšlení a chování. KBT vás může zklamat, pokud hledáte „rychlou opravu“ svého myšlení.
Sdílejte: